Præsentation af Heldagsskolen

Velkommen til Heldagsskolen i Frederikshavn

Heldagsskolen er en specialskole, der hører til i Frydenstrandskolen, men vi optager elever fra hele Frederikshavn Kommune. Eleverne bliver visiteret til Heldagsskolen for et år ad gangen.

På Heldagsskolen går der pt 34 elever fordelt på 0.-9. årgang, og der undervises efter folkeskoleloven. Det betyder, at eleverne undervises i hele fagrækken, ligesom der afholdes 9. –klasseprøver hvert år med mulighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen.

Omdrejningspunktet på Heldagsskolen er elevernes trivsel og udvikling. Gennem relationsarbejde og en anerkendende tilgang hjælper vi eleverne til at kunne håndtere hverdagens udfordringer både socialt og fagligt.

Vi bestræber os på at skabe en aktiv og indholdsrig skoledag, og derfor forsøger vi ofte at bygge aktivitet og fysisk udfoldelse ind i undervisningen. Det kan ske ved ekskursioner, der relaterer sig til undervisningen, men det kan også være naturoplevelser, hvor sanserne stimuleres og giver oplevelser, man ellers ikke oplever i skolen.

På Heldagsskolen arbejdes der med glæden ved musik på små hold og i varierende bands. Musik rummer nøglen til tolerance og øget social kompetence, ligesom det styrker selvtilliden at optræde med musikalske numre, som er skrevet og indstuderet i øvelokalet gennem længere tid. Det er tydeligt at mærke elevernes engagement, når de går på scenen ved større arrangementer på Heldagsskolen.

Skolen er nyrenoveret og opdateret med IT, og derudover har vi en fantastisk legeplads, hvor der er mulighed for at udfolde sig med både hockey, fodbold, gynger og mere gymnastiske aktiviteter.

Vi har i de kommende år et øget fokus på læsning og understøttelse af ordblinde elever i alle fag under overskriften: ”Dysleksi – alles ansvar.” I Distrikt Vest arbejdes der i et fælles læsevejlederforum, hvor der er udarbejdet en test- og strategiplan for den skriftsproglige udvikling for eleverne i distriktet.

Mange af vores elever har haft det svært i almenskolen, og fælles for eleverne på Heldagsskolen er, at de har udfordringer inden for AKT-området og/eller sociale problemstillinger. De har derfor brug for at finde glæden ved at gå i skole frem igen.

Undervisningen på Heldagsskolen er struktureret og foregår på mindre hold. Lærere og pædagoger arbejder tæt sammen på Heldagsskolen, og alle har stor specialpædagogisk erfaring og videreuddannes løbende, så de er bedst muligt klædt på til arbejdet på Heldagsskolen.

På Heldagsskolen har vi et tæt forældresamarbejde. Forældrene kender deres børn bedst, så derfor værdsætter vi et gensidigt tillidsfuldt samarbejde, hvor vi sammen holder fokus på den fælles opgave: At styrke elevens trivsel og udvikling.

0.-6. kl. går i skole mandag-torsdag kl. 8.00-15.30 og fredag kl. 8.00-15.00.
7.-9. kl. går i skole mandag-fredag kl. 8.00-14.00.

Eftermiddagstimerne er fyldt med fællesskabsorienterede aktiviteter og fysisk aktivitet.