Modtagecentret

Velkommen til Modtagecenteret

Modtagecenteret er Frederikshavn kommunes tilbud til børn og unge, som kommer til kommunen og ikke har dansk som modersmål. Modtagecenteret er administrativt en del af Frydenstrandskolen.

Modtagecenteret er fysisk placeret på Frydenstrandskolen, Abildvej 20. Modtagecenteret har modtageklasser for elever fra 6-13 år. Eleverne er placeret i to klasser efter alder og formåen. Elever i alderen fra 14-18 år kommer i ”Sprogklassen for Unge”, som er placeret i 10.kl. Centeret, Afd. D, Kirkegade 9.
I Modtagecenteret er der 12 ansatte. 10 lærere og 2 pædagoger til at varetage undervisningen i Modtagecenteret og yde sprogbasis for tosprogede elever, som er kommet ud i almenskolen. Her tilbydes tosprogede elever i de første to år, de er i Danmark, ekstra sprogbasis undervisning på deres distriktsskole. Dette sker i et tæt samarbejde med distriktsskolen.
Elever i Modtageklasserne har mulighed for at tilmelde SFO’en på Abildvej.

Modtagecenterets opgave er at bibringe de tosprogede elever viden om den danske skole, det danske sprog og om de demokratiske spilleregler, der er i Danmark.
Modtagecenteret afdækker eleverne med tidligere skolegang i forhold til deres indlæring fra tidligere skolegang. Vi hjælper med at skoleplacere eleverne, så de så hurtigt som muligt kan komme ud i almenskolen og forsætte deres danskindlæring. Det vil dog altid være en individuel afvejning af, hvornår en elev er klar.
Vi hjælper forældrene til at forstå den danske skole og begå sig der. Vi har et samarbejde med børnehaverne i Øst og Vest om sparring og vejledning om de tosprogede børn i børnehaverne.